Bestandsgrootte RAW

Gebruikersavatar

mikemix
Berichten: 157
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 22:15

Re: Bestandsgrootte RAW

Bericht door mikemix »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Je kan ook overwegen om selectiever te fotograferen.
Ik snap soms werkelijk waar niet dat mensen reeds 100.000 beelden schieten in een paar maanden tijd.
Sportfotografen die in flinke burst schieten daargelaten.
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 367
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Bestandsgrootte RAW

Bericht door mqaa »

Mee eens. Als je bovendien altijd gelijk de mis of minder gelukte foto's verwijderd valt het allemaal wel mee volgens mij.
Marc
Gebruikersavatar

Topic Starter
jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Bestandsgrootte RAW

Bericht door jack the slipper »

500 foto's in 3,5 week rondtoeren in de USA met een camper, New York, Las Vegas en Los Angelos bezoeken lijkt mij vrij selectief niet? :D

Ik was slechts een uurtje of wat verbaasd dat een RAW uit een 16MP Fuji ruim 3 keer zo groot is als een RAW uit mijn 12 MP Nikon D300. En omdat ik nieuw ben in Fuji-land dacht ik dat er wellicht een setting op maximaal stond die voor mij op medium ook zou voldoen. Meer niet.
Zodra ik de juiste RAW convertor heb en/of een nieuwe versie van PSE heb aangeschaft gaan we vrolijk in RAW verder. :D

Een ieder bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Bestandsgrootte RAW

Bericht door Illuminatus »

Patrick schreef:Ik ben gestopt met tellen rond de 110 miljard... :duimop:
Je hebt toch niet de dode cellen meegeteld. Het is net als bij sperma, je kunt er een hoop zien, maar ze moeten wel leven en goed kunnen zwemmen, anders heb je er nog niks aan. :D
FujiMoetie schreef:Waar denk je dan die supermooie details vandaan komen die bij C1 Pro wel en bij Lightroom niet te voorschijn komen.... die informatie wordt allemaal opgeslagen...
Jammer, maar dit klopt niet. Het RAW-bestand dat uit de camera komt, is initieel altijd hetzelfde ook qua grootte met welke RAW-converter je ook werkt.
De conversie zet het bestand om in een beeldformaat, veelal TIFF of een variant daarvan.
Door conversie en de bewerking daarna groeien die TIFF-bestanden, zeker als je in Photoshop met lagen gaat werken. PSD is trouwens ook een TIFF-variant.
Alle converters hebben exact dezelfde informatie (lichtintensiteitsdetails) die door de sensor is geregistreerd.
Hoe het ontwikkelde beeld er uiteindelijk uit zal zien, is afhankelijk van de gekozen converter, de ingestelde voorinstellingen en de keuzes die de fotograaf maakt in het hele proces.
De kennis en ervaring van de fotograaf zijn in belangrijke mate van invloed daarop.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”