Utrecht, Oude gracht

Zonder kleur
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Frits
Berichten: 180
Lid geworden op: do 02 jul 2015, 14:57
Voornaam: Frits
Locatie: Hoogeveen
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 23 times
Gender:

Utrecht, Oude gracht

Bericht door Frits »

In 1970 kocht ik mijn eerste spiegelreflex (Cosina) en maakte in dat jaar vele foto's van mijn toenmalige woonplaats Utrecht. Onder andere de onderstaande foto van de Oude gracht vanwege het fraaie doorkijkje.
Je kijkt vanaf de Gaardbrug in de richting van de Maartensbrug bij de Zadelstraat. Ik drukte mijn foto's destijds zelf af op papier in een geÏmproviseerde "doka" in onze badkamer. Leuk werk samen met mijn jonge vrouw in zo'n donker hokje van 2x2 meter. :lol:
Enfin, deze vergroting van wel 18 x 24 cm bleef door de jaren bewaard in een oud fotoalbum. Hij had iets in mijn ogen. Ik wilde hem nooit wegdoen.
Een foto van die oude foto, niet optimaal dus, maar vooruit.

Afbeelding

Nu, enige tijd terug, waren we weer eens in Utrecht en wilde ik mijn oude favoriete fotolocatie nog eens opnieuw in beeld brengen.
De bruggen zijn er nog en al is er in de bebouwing wel enige dingen veranderd, de plek is goed te herkennen.

Tegenwoordig is de beeldkwaliteit toch behoorlijk beter in mijn ogen, al zweren sommigen bij de oude analoge films.

Afbeelding

Groetjes :wave:
Fuji F550 EXR.
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Utrecht, Oude gracht

Bericht door FujiMoetie »

Leuk om te zien zo. Het "Dichtgelopen" zwart op de oude vind ik wel wat hebben.
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

paul b
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 14:20
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht, Oude gracht

Bericht door paul b »

In de recente opname is de compositie vanwege de voorgrond stukken beter. Frits laat hier duidelijk zien dat de evolutietheorie
zijn fotografische sporen achterlaat.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Utrecht, Oude gracht

Bericht door johant »

Het kwartje viel bij mij toen ik mijn Canon 5D zwart/wit foto's (zwart/wit met de Canon DPP RAW converter, en weinig nabewerking) ging laten afdrukken bij Profotonet. Voor mij is analoog een gepasseerd station, ondanks de charmes van het proces.

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Utrecht, Oude gracht

Bericht door wblink »

Leuke vergelijking en leuk gevonden om dat te doen. Wat is die boom links gegroeid zeg! Ik kijk ook nog met weemoed terug op dat gefriemel (!) in de doka (op school was die, dus ik was alleen :-) met mijn handen en sjabloons tbv doordrukken en tegenhouden.
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “Zwart/wit”