Schrijfproblemen...

Gebruikersavatar

Topic Starter
jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Schrijfproblemen...

Bericht door jev »

Het was me laatst al eens opgevallen, maar vandaag liep ik er echt tegen aan: soms heeft de camera een probleem met het schrijven naar SD, dan kan de camera de foto niet teruglezen. De JPG blijkt na controle op de PC maar voor 1/3 of zo geschreven. Heb nog geen ander kaartje geprobeerd, maar dit kaartje laat in de PC geen problemen zien. Heeft iemand dat ook al eens voorgehad? Het probleem lijkt ontstaan te zijn na upgrade naar firmware V3...
Gebruikersavatar

andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door andrejanssen »

Ja, ik heb met de aankoop van mijn X-T1 twee goedkope SD kaartjes erbij gekocht (bizar dat je een camera van 1.200,-- koopt en dan te gierig bent om er een paar goede kaartjes bij te kopen). Omdat beide kaartjes deze problemen gaven dacht ik aan een probleem in de camera. Toen bleek dat de kaartjes op de X-T1 van mijn vrouw dezelfde problemen gaven was het duidelijk dat de kaartjes de boosdoeners waren. Heb de kaartjes kunnen omruilen voor sandisk kaartjes en nooit meer schrijfproblemen gehad.
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door Illuminatus »

Ik heb dit probleem (nog) niet ervaren, maar ik heb ook nog niet veel foto's gemaakt.
Nu fotografeer ik altijd in RAW (zonder Jpeg), want die zit er toch al in.
Doet zich het probleem ook daarbij voor? Ik vraag dat omdat het ook in de processor kan zitten.
Jpeg wordt door de camera zelf ontwikkeld (extra procesgang), RAW wordt alleen weggeschreven.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Topic Starter
jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door jev »

andrejanssen schreef:(bizar dat je een camera van 1.200,-- koopt en dan te gierig bent om er een paar goede kaartjes bij te kopen).
Haha, ja, herkenbaar. Ik kreeg dit kaartje er bij toen ik de camera kocht. 't Is een Transcend 32GB UHS-I kaartje, niet echt een B-merk dacht ik. Zo vers uit de schappen van CameraTools, geen reden om aan te nemen dat het een neppert is. De rest van de SD-kaartjes hier in huis zijn vooral (veel) trager en kleiner, daarom daar niet mee geprobeerd.
Illuminatus schreef:Nu fotografeer ik altijd in RAW (zonder Jpeg), want die zit er toch al in.
Doet zich het probleem ook daarbij voor? Ik vraag dat omdat het ook in de processor kan zitten.
Jpeg wordt door de camera zelf ontwikkeld (extra procesgang), RAW wordt alleen weggeschreven.
Ja, het probleem doet zich ook voor bij RAW files. Ik heb zelfs een tijdje het vermoeden gehad dat er een incompatibiliteit zat tussen de Pre-V3 RAW bestanden en de huidige, maar de sessie van gisteren was uitsluitend JPG.

Misschien toch maar eens terug naar CameraTools. Ik lees her en der van meer mensen die dit soort problemen tegen zijn gekomen maar of het nu aan de kaartjes of aan het toestel ligt is vooralsnog niet duidelijk.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door arnold_w »

Kun je iets specifieker zijn over het merk/type kaartje waarmee je deze problemen ervaart?

FYI: ik gebruik alleen Transcend, Sandisk en Lexar kaartjes van 16, 32 en 64Gb en na ruim 15.000 klicks nog nooit schrijf-/leesproblemen gehad.
Bezuinig dus idd niet op SD kaartjes als je foto's je lief zijn.

Mijn oom had vorige week ook met een goedkoper 64Gb kaartje opeens te maken met een onleesbare kaart uit z'n X-T1.
Alle foto's van die dag kwijt en geen enkele manier om te recoveren met speciale programma's.
Kijk ook uit met goedkope zogenaamde merkkaartjes via eBay, vooral als ze uit Honkong/China komen, ze zijn bijna niet van echt te onderscheiden, maar zijn gewoon goedkope clones met slechte memory chips.

Verder is het zaak dat je de kaartjes alleen formatteert in de camera en de kaartjes niet in de PC of Mac beschrijft of foto's delete.
Kopieren in PC/Mac vanaf de SD is geen probleem, maar schrijf er niet naar! Ook wanneer je een RAF bestand vanaf de SD kaart opent in PS wordt er een XMP bestand naast de foto neergezet, op het kaartje. Wanneer je dit kaartje weer in je camera stopt loop je het risico dat de camera struikelt over deze bestanden.
Zal waarschijnlijk niets te maken hebben met het probleem dat JEV ondervindt, maar veel Fuji gebruikers zijn er van niet op hoogte, dus toch nog maar eens genoemd.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door jev »

Ik schreef dat het een Transcend kaartje was, maar dat is niet waar. Het is een 32GB "Lexar Professional" UHS-I SD Card, class 10 (UHS1) "600x Speed". Om precies te zijn: deze =>http://www.cameratools.nl/foto-video-ac ... sec-uhs-i/. Er zit 10 jaar garantie op de kaartjes zie ik, dus het ding gaat gewoon terug. Ik ben eerder bang dat er toch ergens een (software?) glitch in de camera zit.

Kaartjes worden hier in de camera geformatteerd en uitsluitend door een PC cardreader uitgelezen (met de windows explorer gekopieerd naar harde schijf en dan pas verder bewerkt / bekeken). Maar de problemen doen zich ook al voor in de camera zonder dat de kaart uit de camera is geweest. Er zit in een serie 1 foto tussen die "kapot" is. De camera is niet uit geweest tussen deze foto en de volgende (die wel goed is).

Het bestand heeft een alleszins normale grootte en het ziet er uit alsof de camera opeens haperde (stukje foto, dan opeens een reeksje pixels grijs, weer wat foto, reeksje grijze pixels, stukje foto en de rest is grijs):
Afbeelding

Detail:
Afbeelding
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door arnold_w »

Sorry, overheen gelezen. Dat zijn de kaartjes die ik ook gebruik.

Wat ik wel een paar keer heb gehad is een horizontale streep in de RAW bestanden, maar niet in dezelfde jpeg.
Dat was overigens na het kopiëren van de bestanden van SD naar laptop en van Laptop naar een back-up externe schijf.

Toen ik de bestanden van de externe schijf ging overzetten naar mijn iMac en aan de bewerking begon zag ik in sommige bestanden een roze horizontale streep, maar toen ik hetzelfde bestand van de SD kaart haalde zat die streep er niet. Lijkt wel of er met het kopiëren iets fout is gegaan.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door arnold_w »

Ik begin het idee te krijgen dat dit een buffer- of processing probleem van de camera is. De foto wordt eerst naar de buffer geschreven en van daaruit naar de SD kaart. Het lijkt erop dat de foto vanuit de processing al niet volledig is "ontwikkeld". Ik lees nml vergelijkbare problemen met Samsung phones, waarbij de foto in het interne geheugen wordt opgeslagen en niets eens op een SD kaart.

http://forums.androidcentral.com/samsun ... hotos.html
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door arnold_w »

Zie hier nog meer interessante info.
http://superuser.com/questions/344252/w ... mages-gray

Deze ook eens proberen:

If you have an image editing software like Photoshop or Photoshop Elements, try opening the file in that and make a minor adjustment (nothing that will change the picture drastically). Then SAVE AS the photo back to the same location, overwriting the original file. In many cases, it will properly write the data that was missing from the original corrupt file. I had to do this with about 50 photos when I had a bad segment on my camera's SD card.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door Illuminatus »

Even wat misverstanden uit de weg ruimen. Vrijwel alle camera’s gebruiken CF/SD-kaartjes die in FAT32 of exFAT (afhankelijk van de grootte, SDXC-kaartjes)) zijn geformatteerd. Deze standaard wordt altijd door de camera’s herkend. Als kaartjes daarmee in een computer zijn geformatteerd, kunnen ze gewoon in de camera worden gebruikt. Wel moet je ze dan nog in de camera (opnieuw) formatteren, want naast de format basis structuur worden er ook specifieke mappen aangemaakt.
Als een kaartje in een ander apparaat is gebruikt, doe je er goed aan om een volledige format te doen en niet snelformatteren. De camera kan dan niet meer struikelen over (resten) van vreemde bestandsformaten. Daarna wel in de camera nog formatteren.
De camera doet alleen snelformatteren.

Het zijn niet altijd de kaartjes die dit soort problemen veroorzaken. Vaak zijn het ook (goedkope) cardreaders die bij het kopiëren hiervoor verantwoordelijk zijn.

Meestal zijn het toch de kaartjes die steken laten vallen. Ik gebruik kaartjes in tal van apparaten, maar voor de fotografie gebruik ik alleen kaartjes van de topmerken Sandisc en Lexar en dan nog alleen uit hun topsegment. Het kost wel wat, maar gemoedsrust is ook wat waard.
Natuurlijk kunnen zich hiermee ook problemen voordoen, maar de kans is aanzienlijk minder.

Ik geloof vooralsnog niet in een firmwarefout in de camera, want dan zou het verschijnsel zich vaker voordoen en te reproduceren zijn, maar ook daarin valt niets uit te sluiten.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”