X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Gebruikersavatar

Topic Starter
hansNL
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 22:15

X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door hansNL »

Vandaag voor het eerst mijn iPhone4 gebruikt om de X-T1 over wifi aan te sturen.
Werkt uitstekend: verbinding komt vlot tot stand, je ziet geen beeld meer in de camera, alleen nog op de iphone.
Foto's maken gaat eenvoudig, scherpstellen, ISO aanpassen etc via het touchscreen van de iphone ook. Tot zover prima in orde.

Twee puzzels, wie heeft ervaring en weet een oplossing?

1. Hoe schakel je de wifi-verbinding weer uit? Workaround: camera uit en weer aan, maar dat zou wellicht eleganter moeten kunnen.
Update: MacFuji bedankt voor de link, exit = de grote pijl linksboven in de app. Blijft over vraag 2:
2. Na enkele minuten verdwijnt de verbinding. Mijn iphone hangt weer aan mijn huis-wifi. Is er een instelling en waar (op de iphone/X-T1?) om dat tegen te gaan?

Alvast dank!
X-T2, 27, 16-55, 56
Gebruikersavatar

AnneS
Berichten: 54
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 20:38
Locatie: Rijnmond

Re: X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door AnneS »

:mrgreen: Herkenbaar, heb ik ook en kom er ook niet uit :mrgreen:
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door arnold_w »

Is helaas niet anders, zolang je in de buurt ben van een vertrouwd netwerk.
iPhone (en andere apparaten) zoeken constant naar een beschikbaar netwerk, is de verbinding met de camera verbroken, dan zal de smartphone automatisch met je thuis wifi (of openbaar wifi) verbinden. Enige optie is dat je je thuisnetwerk (tijdelijk) uit je smartphone gooit (vergeet dit netwerk), dan kan hij er ook niet automatisch meer mee verbinden. Deze workaround kan handig zijn als je voor langere tijd met je camera en smartphone bezig bent in een bekende wifi omgeving.

De verbinding met je thuis netwerk is zo weer hersteld (mits je je SSID weet of wanneer deze wordt uitgezonden en je uiteraard het wachtwoord weet).
Denk dat dit uiteindelijk sneller gaat (en minder ergernis geeft) dan telkens handmatig van wifi netwerk te moeten switchen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

AnneS
Berichten: 54
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 20:38
Locatie: Rijnmond

Re: X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door AnneS »

Arnold,
Dank je wel voor je duidelijke uitleg. :duimop:

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door wblink »

Je kunt ook voorkomen dat j=de wifiverbinding wegvalt. Je moet daarvoor de uitschletijd op je IPhone op "nooit" zetten. Iets wat mi gewoon in de app thuishoort, bv TomTom doet dat .
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door Illuminatus »

Een vreemd verschijnsel. Aangezien ik toch nog alles moet ontdekken, heb ik dit ook eens uitgeprobeerd.
Zowel met Android 4.4 (Samsung s4) en IOS 8.1.3 (iPad) bleef mijn verbinding perfect in stand, ook al heb ik in huis 3 Wifi accesspoints actief.
Ook niet als ik er langere tijd niets mee deed. De Android app verhindert standaard het in slaapstand gaan.
Het kost wel erg veel stroom van de batterij. Kan een minder geladen accu misschien de oorzaak zijn waardoor de verbinding in de camera wegvalt?
Hebben jullie wel de laatste update van IOS (8.1.3) geïnstalleerd. Daarmee zijn ook wat WiFi problemen verholpen.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door wblink »

Illuminatus schreef: De Android app verhindert standaard het in slaapstand gaan.


De IOs app doet dat helaas niet. Al diverse malen bij Fuji aangekaart, maar ikke ben alleen ikke.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door Illuminatus »

Zijn de puzzels nu opgelost? Overigens is de app geoptimaliseerd voor de iPhone 5, dus met de iPhone 4 kun je wellicht problemen ondervinden.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

AnneS
Berichten: 54
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 20:38
Locatie: Rijnmond

Re: X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door AnneS »

IPhone4 nog niet opgelost

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: X-T1 en iPhone 4 via WiFi: 2 puzzels

Bericht door wblink »

Illuminatus schreef:Zijn de puzzels nu opgelost? Overigens is de app geoptimaliseerd voor de iPhone 5, dus met de iPhone 4 kun je wellicht problemen ondervinden.
Hoezo geöptimaliseerd?????
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”